تا هفته چندم بارداری میشه سوار هواپیما شد؟

تا هفته چندم بارداری میشه سوار هواپیما شد

ابزار وبلاگ »»» سفر »»» تا هفته چندم بارداری میشه سوار هواپیما شد

اولین سوال هنگام سفر با هواپیما در بارداری این است که تا هفته چندم بارداری میشه سوار هواپیما شد؟ در تاریخ امروز با کد ابزاز از بخش سفر باما باشید تا پاسخ مناسب را برای پرسش مهم زن باردار تا چند ماهگی میتواند سوار هواپیما شود بررسی کنیم.

زمان مناسب برای سفر در دوران بارداری

پرواز در بارداری جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: اگر زنان باردار قبل از ۳۶ هفته قرار دارند و مادر بارداری پر خطری ندارد، یعنی حداکثر در سن ۳۵ سالگی است، دیابت و فشار خون و همچنین وزن خیلی بالا ندارد و اگر جفت در هفته‌های ۲۸ و ۲۹ در پایین قرار نداشته باشد و خونریزی و لکه بینی ندارد، می‌تواند به مسافرت برود.

البته باید مسافرت برای زنان باردار با شرایط و امکانات خاص و ویژه‌ای همراه باشد و این امر برای مسافرت هوایی یا زمینی تفاوتی ندارد و زنان باردار می‌توانند با هواپیما، قطار، اتوبوس یا وسیله نقلیه شخصی خود مسافرت کنند ولی نکته مهم این است که مدت زمان مسافرت تا حد ممکن باید کوتاه انتخاب شود و وسیله نقلیه مورد استفاده باید ایمنی کامل را داشته باشد.

کریمی تاکید کرد: یکی از نکات دیگری که در مسافرت زنان باردار باید به آن توجه کرد این است که مسیری که برای مسافرت انتخاب می‌شود کاملا ایمن و مطمئن باشد و مسیرهای پرخطر یا صعب العبور برای مسافرت رفتن انتخاب نشوند.

همچنین بخوانید:  سوار هواپیما شدن چه مراحلی دارد

تا هفته چندم بارداری میشه سوار هواپیما شد

در بارداری اول، از ابتدای بارداری تا انتهای هفتۀ ۳۲ برای پروازهای کمتر از دو ساعت و از ابتدای بارداری تا انتهای هفتۀ ۲۸ برای پروازهای بیشتر از دو ساعت. از بارداری دوم به بعد نیز، تا انتهای هفتۀ ۲۸ اجازۀ پرواز صادر می‌شود. ممکن است این قوانین برای بارداری‌های دوقلو متفاوت باشد. اما بهترین زمان برای سفر، سه ‌ماهۀ دوم بارداری یعنی از هفتۀ ۱۴ تا انتهای هفتۀ ۲۸ است.

اگر می‌خواهید با هواپیما سفر کنید، قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک به شما اجازۀ پرواز داد، آن موقع می‌توانید به یکی از دفاتر خدمات هواپیمایی مراجعه کنید. برای مراجعه به شرکت هواپیمایی باید حتماً نامۀ پزشک خود را که در آن قید شده سفر با هواپیما برای شما بی‌خطر است، به آنها تحویل دهید. توجه داشته باشید که برای پرواز باید حتماً مجوز پرواز دریافت کنید و برای دریافت آن ممکن است توسط پزشک معتمد شرکت هواپیمایی معاینه شوید.

همچنین اگر هنوز شکمتان آن قدر بزرگ نشده است که بارداری‌تان مشخص باشد، به‌هیچ‌وجه بارداری خود را از شرکت هواپیمایی مخفی نکنید و در پروازهای طولانی حتماً از مهماندار بخواهید که اجازه دهد کمی قدم بزنید. در این سفرها لباس‌های گشاد و کفش مناسب بپوشید و به اندازۀ کافی مایعات بنوشید.

همچنین بخوانید: شماره صندلی در بلیط هواپیما کجا نوشته شده

قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید

هیچکس بهتر از پزشک شخصی، شرایط فیزیکی و بارداری شما را نمی‌داند. قبل از اینکه به فکر تهیه بلیط هواپیما باشید، حتما به دکتر خودتان مراجعه کنید.

توصیه‌های لازم را از پزشک بگیرید. شرایط سفر خود را توضیح دهید تا پزشک نکات درست را به شما منتقل کند. زمان پرواز، مقصد و شرایط هواپیما می‌توانند در حرف‌هایی که دکتر به شما می‌زند، تاثیرگذار باشند.

این را هم در نظر بگیرید که زمان سفرتان می تواند با توجه به زمان حاملگی تغییر کند. معمولا می‌توانید در تمام هفته‌های بارداری به سفر هوایی بروید. اما توصیه می‌شود در دوره دوم بارداری بلیط هواپیما بگیرید و سفر کنید (بارداری به سه دوره تقسیم می‌شود: دوره اول از اول تا هفته دوازدهم، از هفته سیزدهم تا بیست و ششم و از هفته بیست و هفتم تا پایان حاملگی).

اگر بعد از هفت ماهگی بخواهید با هواپیما سفر کنید، باید حتما از پزشک خود نامه داشته باشید. در غیر این صورت برای شما کارت پرواز صادر نمی‌شود.

همچنین بخوانیدبدون کارت ملی میشه سوار هواپیما شد

توصیه‌های مهم درباره سفر کردن زنان باردار

کریمی گفت: اگر سفر بیش از ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد توصیه می‌شود اگر در پرواز هستند حتما از جای خود بلند شوند و چند قدم راه برود یا هنگامی که در حال نشسته هستند دست‌ها و پاهایشان را تکان دهند تا خون در آنها لخته نشود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: اگر زنان باردار با ماشین شخصی مسافرت می‌کنند هر از گاهی در یک جای امن و مناسب توقف کرده و کمی راه بروند، همچنین باید در ماشین شرایطی فراهم باشد که زنان باردار بتوانند بعد از یک یا ۲ ساعت حرکت اتومبیل به حالت درازکش باشند و تمام مدت سفر را نشسته نباشند.

وی اظهار کرد: اگر مسافرت زنان باردار با قطار انجام می‌شود بعد از یک یا ۲ ساعت از حرکت باید در منطقه ایمنی از قطار راه بروند و اگر امکان استفاده از تخت در قطار وجود دارد بعد از یک یا ۲ ساعت از حرکت قطار کمی دراز بکشند تا سفر برای آنها خسته کننده نباشد.

کریمی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که زایمان زودرس در زایمان‌های قبلی، می‌تواند در زایمان‌های بعدی هم تکرار شود؛ بنابراین اگر خانمی سابقه زایمان زودرس مثلا در ۳۰ هفتگی را دارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که به مسافرت برود؛ زیرا ممکن است در بارداری فعلی هم دچار زایمان زودرس شود و نیاز به بیمارستانی داشته باشد که شامل بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یعنی ان آی سی یو است که این امکانات و یافتن بیمارستان مجهز در مسافرت بسیار سخت است.

سفر با هواپیما

چنانچه از نظر پزشک متخصص، خانم باردار سالم است بنابراین مشکلی برای مادر و کودک در کابین های فشرده خطوط هواپیمایی پیش نمی آید.  نکته مهم در مسافرت با هواپیما برای خانمهای باردار این است که تا حد ممکن جایگاهی را در هواپیما انتخاب کنند که در طول پرواز راحت باشند.  سعی کنید تا در وسط هواپیما بر روی بال که صاف ترین قسمت هواپیما بوده و یا صندلی هایی که فضای بزرگی جلوی آنها وجود دارد، صندلی خود را رزرو کنید. صندلیهای کنار راهرو از آنجائیکه عبور و مرور را برای خانمهای باردار راحت می کند نیز می تواند گزینه خوب دیگری باشد.

خانمهای بارداری که برای مدت زمان طولانی بدون حرکت هستند ممکن است دچار لخته گی خون شوند. بنابراین خانمهای باردار سعی کنند تا در طول سفر ساعتی یک بار را به قدم زدن در راهرو کابین اختصاص دهند.  برای جلوگیری از ورم پاها و گرفتگی عضلات پاها، خانمهای باردار باید در طول سفر هر 30 دقیقه یک بار پاهای خود را خم و راست کنند تا پاهای آنها به خوبی استراحت کند همچنین می توانند برای دقایقی کفشهای خود را درآورده و پاها را در سکوی زیر صندلی مقابل خود قرار دهند.

چنانچه صندلی کنار دست آنها خالی است می توانند برای دقایقی پاهای خود را روی صندلی کناری بگذارند. پوشیدن شلوارهای مخصوص بارداری در طول سفر نکته ای است که خانمهای باردار هرگز نباید آن را فراموش کنند. این شلوارها به خانمهای باردار کمک می کند تا خون به خوبی در پاهای آنها حرکت کرده و از لخته شدن خون جلوگیری شود. به خانمهای باردار توصیه می شود زمانی که در صندلی هواپیما قرار می گیرند، کمربند را از زیر شکم رد کرده سپس آن را ببندند. نوشیدن مایعات به ویژه آب در طول سفر برای دفع اثرات آب و هوای خشک کابین فراموش نشود.

قهوه و هر نوع نوشیدنی کافئین دار ادرار را زیاد می کند پس توصیه می شود از نوشیدن آنها قبل و حین سفر صرف نظر کنند. بعضی از غذاها و نوشیدنی ها تولید گاز می کنند. بنابراین از خوردن چنین مواد غذایی مثل کلم و لوبیا خودداری کرده تا در طول سفر مشکلی برای آنها پیش نیاید.

سفرهای خارجی

اگر قرار است به کشورهای خارجی سفر کنید، باید مقصد خود را بررسی کنید تا ببینید از هر لحاظ امن هست یا خیر. برای مثال سفر به مکزیک برای زنان باردار مناسب نیست زیرا آب آنجا چندان سالم و تمیز نیست. در صورت سفر برای آشامیدن و مسواک زدن از آب‌معدنی استفاده کنید. از سفر به آفریقا و آمریکای جنوبی خودداری کنید زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌های مالاریا و تب حصبه در آنجا وجود دارد و به داروها و واکسن‌های پیشگیری نیاز دارند که ممکن است برای شما و فرزندتان مضر باشد.

پیش از رفتن به سفر باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. زیرا ممکن است شما را از خوردن غذای محلی و خیابانی، و لبنیات که ممکن است از شیر غیرپاستوریزه تهیه شده باشند، خودداری کنند. همچنین ممکن است شما را از انجام فعالیت‌های خاص بازدارد. از انجام فعالیت‌هایی که باعث ضربه و افتادن می‌شود خودداری کنید، مانند کوه‌نوردی، اسکی و اسب‌سواری. از غواصی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث افت فشار جنین شود. ماساژ دیدن می‌تواند برایتان خوب باشد اما از وان آب داغ، سونا و حمام بخار، خودداری کنید.

تغذیه در سفر

آب سالم و گوشت و لبنیات سالم و میوه و سبزی سالم باید مصرف شود و اگر آب منطقه مشکوک باشد باید برای خوردن و مسواک زدن از آب معدنی بسته بندی شده استفاده کرد و از مصرف دوغ محلی که با آب مشکوک درست شده و نیز یخ محلی اجتناب ورزید آب آلوده عامل انتقال الکل ها و نیز هپاتیت A, E و اسهال مسافرتی است جوشاندن آب به مدت ۳ دقیقه یا افزودنBLEACH سفید کننده ۵ درصد مثل وایتکس یا ۵ قطره TINCTUER IODION بتادین به نیم لیتر آب در مدت ۳۰ دقیقه بیشتر ارگانیسم ها را می‌کشد و می‌توان از این آ‌ب برای مصارف مختلف غیر خوراکی استفاده کرد جوشانیدن سیست ژیاردیا و آمیب روده ای را از بین نمی‌برد.

گوشت و ماهی باید کاملا پخته شده باشد گوشت کبابی نیم پر توصیه نمی‌شود لبنیات محلی خوشمزه پرچرب اند و بیشتر احتمال آلودگی دارند تا لبنیات پاستوریزه و کم چرب میوه به سبزی در سفر ارجحیت دارد میوه را حتما خودتان پوست بکنید از مصرف آجیل بیش از یک قاشق در روز اجتناب کنید زیرا نمک و چربی آن می‌توان مضر باشد.

پس از خرید بلیط هواپیما شاید مواردی را در بلیط هواپیما مشاهده کنیم که واقعا ندانیم به چه معنی است به همین منظور سری پست های سفر را مطالعه فرمایید.